رهن و اجاره در منطقه آپارتمان‌نشین مشهد چقدر است؟ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون امور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی: پیشنهادی برای افزایش حق مسکن کارگران نداریم کالابرگ الکترونیک یک ماه زودتر از یارانه نقدی شارژ می‌شود آخرین تغییرات درباره زمان واریز یارانه معیشتی (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو دربازار امروز | ۲۰۷ دوباره میلیاردی شد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار تعرفه معاینه فنی خودرو گران می‌شود؟ کشف بیش از یک تن نان خشک درمشهد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش‌های امسال، ۲۵ میلیمتر بیش‌تر از پارسال | شناسایی ۳۸۹ انشعاب غیرمجاز آب در باغ ویلا‌های اطراف مشهد پیش‌بینی رییس اتحادیه املاک از قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت واقعی مسکن چقدر است؟ | مسکن در ۱۲ سال اخیر ۴۰ برابر رشد قیمت داشته است! چرا با سفر مسئولان اقتصادی کشور به عربستان نرخ ارز کاهش یافت؟ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در بازار امروز دلار‌های خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب سالن زیبایی گران‌فروش در بولوار وکیل‌آباد مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | موضوع رفاهیات کارگری در مشکلات دیگر این قشر گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) گارانتی، هر روز شکننده‌تر از دیروز نان مردم و ایمان جامعه قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته
سرخط خبرها

رخت نو بر تنِ بازار پوشاک | گزارشی از رونق فروشگاه‌های لباس در آستانه نوروز

  • کد خبر: ۱۰۱۵۰۴
  • ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵
رخت نو بر تنِ بازار پوشاک |  گزارشی از رونق فروشگاه‌های لباس در آستانه نوروز
مشاهده‌های میدانی خبرنگار شهرآرانیوز حاکی از آن است که نه تنها مراکز متمرکز فروش پوشاک همچون بازار ۱۷ شهریور مشهد بلکه بیشتر بازار‌های عرضه پوشاک در مناطق و محلات مختلف شهر، متأثر از واکنش‌های مثبت مردم به رفع تدریجی محدودیت‌های کرونایی با استقبال مشتریان روبه رو شده اند.

مرتضی محمدپور | شهرآرانیوز؛ ویترین‌های هزاررنگ فروشگاه‌ها که اجناس خود را در رنگ‌ها و انواع مختلف به رخ مشتری می‌کشند، نخستین سوژه‌ای است که چشم افراد را در مجتمع‌های تجاری و بازار‌های پوشاک در این ایام به خود خیره می‌کند؛ مادران و فرزندانی که با کنجکاوی، مدل‌های متنوع پوشاک را زیرنظر می‌گیرند و با تصویرسازی از خود درحالی که آن لباس را بر تن دارند، تناسب رنگ و اندازه آن را با سلیقه خود می‌سنجند و پدرانی که مهم‌تر از هر مسئله دیگر، چشم به برچسب‌های قیمت دوخته اند تا پیش از هرچیز، تناسب ارزش ریالی جنس را با موجودی حساب خود بررسی کنند.

درهر حال با اینکه مشکلات اقتصادی همچنان گریبان خانواده‌های ایرانی را گرفته و ازسوی دیگر، هشدار‌های کارشناسان درباره موج بعدی کرونا با سویه امیکرون همچنان ادامه دارد، آشکار است که نوروز با حال وهوای ویژه خود که همواره نویدی برای تازه شدن بوده و پس از دو سال، این بار کاملا توانسته بر سایه شوم کرونا و محدودیت‌های پس از آن غلبه پیدا کند و مردم را به بازار‌هایی بکشاند که درماه‌های گذشته با رکودی بی سابقه درگیر بوده اند.

واکسیناسیون؛ مقدمه تحول بازار

مشاهده‌های میدانی خبرنگار شهرآرانیوز حاکی از آن است که نه تنها مراکز متمرکز فروش پوشاک همچون بازار ۱۷ شهریور مشهد بلکه بیشتر بازار‌های عرضه پوشاک در مناطق و محلات مختلف شهر، متأثر از واکنش‌های مثبت مردم به رفع تدریجی محدودیت‌های کرونایی با استقبال مشتریان روبه رو شده اند.

یکی از فروشندگان پوشاک در بازار ۱۷ شهریور به شهرآرا می‌گوید: در سال جاری که در روز‌های پایانی آن به سر می‌بریم، بسیار پیش می‌آمد که چند روز متوالی، کرکره مغازه را بدون اینکه حتی یک نمونه جنس در طول روز فروخته باشیم، در آخر وقت پایین می‌آوردیم.

تعداد زیادی از مغازه‌ها در این بازار استیجاری هستند که فراتر از بحث درآمد و سود، برای تامین مبلغ اجاره خود نیز با مشکلات حل نشدنی مواجه بودند. در این دو سال، فروشندگانی به تعداد بیشتر از انگشتان دو دست در همین بازار، مغازه خود را تخلیه کردند و تغییر شغل دادند؛ چون واقعا ادامه دادن این کار، برایشان صرفه اقتصادی نداشت، اما حدود یکی دو هفته است که تعداد مشتریان به طور تصاعدی افزایش پیدا کرده است و بعد از دو سال، گاهی اوقات مغازه ما پرمشتری می‌شود.

وی فراهم شدن امکان واکسیناسیون همگانی از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم را نقطه عطفی برای بازار‌های بحران زده می‌داند و می‌افزاید: واکسیناسیون عمومی خیلی تأثیرگذار بود. دولت توانست شرایطی را ایجاد کند که مردم بتوانند دز‌های لازم را دریافت کنند، ماسک بزنند و با خیالی آسوده‌تر به امور زندگی خود برسند. خیلی اوقات پیش می‌آید که یک مشتری بدون ماسک وارد مغازه می‌شود و قبل از اینکه ما به او تذکر بدهیم، با تذکرات متعدد بقیه مشتریان مواجه می‌شود؛ چون مردم دلشان می‌خواهد دوران محدودیت‌ها زودتر تمام شود و به چرخه عادی زندگی خود برگردند.

موج ورود زوار؛ نقطه امید بازار

حضور زائران امام هشتم (ع) در مشهدالرضا، همواره ظرفیت‌های گردشگری فراوانی را در جهان شهر برکت و کرامت فراهم می‌کند که رونق بازار و درآمدزایی برای فروشندگان اصناف مختلف، ازجمله پیامد‌های آن بوده است. یکی از فروشندگان پوشاک در بازار رضای مشهد در این باره می‌گوید: اگرچه استقبال مردم بیشتر شده و بازار‌ها شلوغ‌تر از گذشته است، موج ورود زائران که معمولا از ۲۰ اسفند به بعد به راه می‌افتد، محل امیدواری اصلی برای مغازه داران به خصوص بازاریان مناطق اطراف حرم مطهر است. تاکنون بازار پوشاک بچگانه در صدر فروش قرار دارد، اما به تدریج با ورود زائران، شاهد رونق بیش از پیش بازار پوشاک زنانه و مردانه هم خواهیم بود.

وی می‌افزاید: در شرایط فعلی، تقریبا همه فروشندگان پوشاک می‌دانند که فاز گرانی برداشتن نادرست است؛ چون قدرت خرید مردم به دلیل مشکلات معیشتی و به خصوص پیامد‌های اقتصادی کرونا، کاهش یافته است و فروشندگان ولو با اعمال حداقل نرخ سود، باید میزان فروش خود را افزایش بدهند؛ چون خصلت عید نوروز این است که هرچه به ایام پایانی سال نزدیک می‌شویم، به سبب تغییر هم زمان فصل و سال، هم رنگ و هم مدل اجناس دچار تغییر می‌شود، بنابراین فروش باید به حدی باشد که ولو با کمترین سود ممکن، بعد از نوروز، جنس زمستانی در مغازه‌ها باقی نماند.

با همه استدلال‌هایی که کارشناسان درباره تأثیر نقش سیاست گذاران بازار، فروشندگان و بازرسان نهاد‌های نظارتی مطرح می‌کنند، واقعیت انکارناپذیر این است که مردم موثرترین عامل در رونق بخشیدن به بازار هستند و اگر چشم مشتریان همیشه به محصولات غرفه لباس ترک نباشد و خریداران با اطلاع از ایرانی بودن جنس، گره به ابرو نیندازند، خیلی از کارگران کارخانجات ریسندگی و بافندگی دیگر مجبور به کار کردن هم زمان در مشاغل کاذب نخواهند بود. این حمایت خیرخواهانه از پارچه و لباس ایرانی، نویدبخش گشایش‌های بسیار در عرصه اقتصاد است که رونق فعلی بازار پوشاک، مقدمه‌ای برای آن خواهد بود.

جشنواره‌ای با تخفیف‌های رنگارنگ

گرانی اجناس در برخی بازار‌های فروش پوشاک در بولوار احمدآباد، بولوار سجاد و خیابان راهنمایی، موضوعی بود که نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک مشهد در گفتگو با شهرآرا بر آن تاکید ویژه می‌کند. محسن مرادی با اشاره به جشنواره ویژه اتحادیه برای صنف فروشندگان پوشاک در روز‌های پایانی سال تصریح می‌کند: با نادیده گرفتن مصادیق تخلف که در آن یک اقدام غیرقانونی صورت می‌گیرد، در حالت کلی هیچ کدام از گرانی‌ها به دلیل عملکرد فروشندگان نیست و افزایش نرخ نخ از مبدأ، به طور سلسله وار به افزایش قیمت محصول کارخانه‌های ریسندگی و بافندگی و درنهایت پارچه می‌انجامد و در انتهای این زنجیره، پوشاک گران به دست مردم می‌رسد.

وی با ابراز امیدواری درباره بهبود وضعیت بازار پوشاک در ایام پیش رو می‌افزاید: در جشنواره ویژه اتحادیه که از اول بهمن آغاز شده است و تا ۲۰ فروردین ادامه خواهد داشت، مقرر شده است هر مغازه همچون یک نمایشگاه کوچک باشد و فروشندگان آزادی عمل دارند هر سیاستی را برای افزایش فروش خود در دستورکار قرار دهند و لذا درصد‌های مختلفی از تخفیف‌های چشمگیر با شرایط ویژه همچون پرداخت مدت دار، اقساطی یا چکی که این روز‌ها بر ویترین مغازه‌های سطح شهر نقش بسته است.

مرادی ادامه می‌دهد:درواقع بخشی از همین جشنواره تخفیف بزرگ بازار پوشاک است. در همین راستا، اگرچه با اتاق اصناف و نهاد‌های نظارتی نیز در تعامل کامل هستیم تا در سایه تشدید نظارت ها، تخلفات به حداقل برسد، همین جشنواره به تنهایی توانسته است جلوی بخش چشمگیری از گران فروشی را بگیرد؛ زیرا در این شرایط که فروشندگان تخفیف‌های ویژه بر اجناس خود اعمال می‌کنند، فروشنده‌ای که بخواهد گران‌تر بفروشد، بی شک مغازه خود را خالی از مشتری خواهد یافت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->